Ważne strony
Treść strony - październik
Kreatywność (ang. creativity), komunikacja (communication), współpraca (cooperation), krytyczne myślenie (critical thinking) – 4Cs – to cztery kluczowe umiejętności XXI wieku. Jedenastu nauczycieli ze szkoły w Dobrzejewicach dowiaduje się, jak nauczać swoich uczniów rozwijania tych umiejętności i wykorzystywania ich w życiu.
Jedenastu nauczycieli szkoły w Dobrzejewicach wyjechało latem do Dublina i na Teneryfę uczyć się, jak kształtować u dzieci cztery uznawane za kluczowe kompetencje XXI wieku, tj. kreatywność (ang. ang. creativity), komunikację (ang. communication), współpracę (ang. cooperation) i krytyczne myślenie (ang. critical thinking), czyli 4Cs (s oznacza w języku angielskim liczbę mnogą). Wyjazdy odbywają się w ramach projektu pn. 4Cs - umiejętności XXI wieku w codziennym nauczaniu. Projekt realizowany jest przez szkołę w Dobrzejewicach od 1 października 2020 roku, a jego zakończenie planowane jest na 30 września 2022 roku. Kwota dofinansowania to 37 988 euro .
Autorką i koordynatorką wniosku jest szkolna anglistka Monika Stawska. – Wniosek napisany przez panią Monikę uzyskał wysoką ocenę jury Narodowej Agencji Programu Erasmus + i 100% punktów , co dało nam ex-aequo pierwsze miejsce w postępowaniu konkursowym. Jako dyrektor jestem dumny, że mam tak twórczą i skuteczną nauczycielkę, dzięki której nasza gmina szkoła otrzymuje pieniądze na wyjazdy – cieszy się Janusz Iwański, dyrektor Zespołu Szkół w Dobrzejewicach.
Kompetencje 4C oraz własne umiejętności językowe w wakacje doskonalili następujący nauczyciele Karolina Łukowiec, Karolina Rogalska, Anna Ewertowska, Izabela Cołbecka, Marta Zając, Magdalena Żurawska i dyrektor Janusz Iwański podczas szkoleń na Teneryfie w Hiszpanii oraz przez Aneta Dobrzyńska, Monika Stawska, Anita Rybińska i Tomasz Sojka w Dublinie w Irlandii.
W przyszłym roku zaś ww. nauczyciele oraz Ewelina Gręźlikowska Ramlau i Kamila Deręgowska (za Izabelę Cołbecką) wyjadą do Angelholm w Szwecji i Murcii w Hiszpanii, aby poszerzać swoje kompetencje przez tzw. job shawoing, czyli praktyczne obserwowanie pracy uczniów na lekcjach.
Aby prawidłowo zrealizować projekt, trzeba odbyć łącznie 23 wyjazdy zagraniczne, ukończyć kurs i zdobyć stosowny certyfikat, wykonać raport z wyjazdu wraz ze zdjęciami, opisem, wrażeniami i wnioskami oraz stworzyć Europass (paszport językowyy) i Europass CV. Po odbytych szkoleniach każdy z uczestników zobowiązany jest do przeprowadzenia dodatkowych działań, m.in. warsztatów rozwijających cztery kompetencje projektowe dla dzieci, warsztaty o komunikacji dla uczniów, zajęcia dla dzieci z przedszkola. Mogą to być również zajęcia kreatywne dla seniorów i młodzieży, lekcje pokazowe w oparciu o pozyskane wiadomości i umiejętności dla nauczycieli własnej placówki lub innych szkół.
Wszystkie wyjazdy w ramach projektu odbywają się w okresie wakacji i ferii, więc nie kolidują oliduje z pracą dydaktyczną.
Jakie są wrażenia nauczycieli po odbytych szkoleniach w ramach programu Erasmus Plus z projektu 4Cs w Dublinie i na Teneryfie?
Izabela Cołbecka:
W dniach 23- 28.08.2021r. miałam przyjemność uczestniczyć w kursie „Personality in Class: Color your class with the Personality- Based Approach” na Teneryfie. Kurs odbył się w malowniczym miasteczku San Cristobal de Lalaguna, którego wygląd właściwie nie zmienił się od początku XVI stulecia, a zabytki wpisane są na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Spotykaliśmy się codziennie na zajęciach w szkole Language Campus na starówce. Warsztaty odbywały w języku angielskim, co dało mi wyjątkową możliwość rozwoju kompetencji językowych. Tematyką warsztatów były 4 typy osobowości oraz związane z nimi preferencje w metodach pracy i uczenia się. Poruszaliśmy jednak również tematy związane z wymaganiami nowoczesnej szkoły, nowymi technologiami, motywacją uczniów i nauką zdalną w trakcie pandemii. Uczestniczkami kursu były nauczycielki z Polski, Austrii, Słowenii, Bułgarii i Węgier dzięki czemu mogłyśmy wymienić się doświadczeniami, dobrymi praktykami i rozwiązaniami wprowadzanymi w szkołach w różnych krajach Europy. Nawiązałyśmy kontakty, które mam nadzieję zaowocują dalszą współpracą.
Pobyt na Teneryfie był dla mnie niezapomnianym przeżyciem , spotkaniem z fachowcami i pasjonatami oraz piękną, egzotyczną naturą. Wierzę, że dzięki zdobytej w Language Campus wiedzy i umiejętnościom stanę się lepszym nauczycielem dla swoich uczniów.
Anna Ewertowska:
W dniach 23-28.08.2021 wzięłam udział w kursie, pt: Personality in Class: Colour Your Class with the Personality-Based Approach na Teneryfie: Podczas zajęć miałam możliwość poszerzenia swojej wiedzy oraz umiejętności w zakresie:
- rozpoznawania i charakteryzowania osób pod względem osobowości i temperamentu (uczniowie i nauczyciele);
- efektywnego komunikowania się;
- refleksyjnego myślenia o pracy własnej;
- współpracy w grupie;
- dzielenia się praktyką własną;
- metod aktywizujących,
- poznania i stosowania w pracy kompetencji miękkich: współpraca, komunikacja, asertywność, kreatywność.
Uważam, że kurs, który ukończyłam był bardzo przydatny. Biorąc pod uwagę okoliczności ogólnoświatowej pandemii i nie tylko, wielu nauczycieli biorących udział w kursie miało potrzebę dzielenia się swoimi emocjami i doświadczeniami, które umocniły tylko przekonanie, że bycie nauczycielem w XXI wieku wymaga nie tylko wiedzy ogólnej w danym zakresie, ale również rozumienia potrzeb drugiego człowieka. Dzielenie się potrzebami, współpraca z grupą, wzajemne uzupełnianie się oraz refleksją nad pracą własną jest drogą, która może prowadzić do sukcesu.
Janusz Iwański, Magdalena Żurawska:
Udział w kursie na Teneryfie „Enough Theory, Let’s Play! Fun Games for Developing the Whole Child and unleash your creativity” w dniach 9-14 sierpnia 2021 roku był dla nas okazją do praktycznego użycia języka angielskiego, nabycia nowych umiejętności w pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz poznania nauczycieli z innych państw, ich metod i form pracy.
Kurs był dla nas interesujący, trenerka profesjonalna, z poczuciem humoru (śmiech na zajęciach towarzyszył nam nieustannie) i dystansem do siebie; pomocna, pozytywnie nastawiona do całej grupy i zarażająca energią. Zajęcia przede wszystkim były praktyczne, ale uzupełnione wyjaśnieniem - dlaczego je stosować, w którym etapie lekcji i dla kogo; obejmowały kreatywne gry i zabawy dla uczniów w różnym wieku. Swój warsztat pracy wzbogaciliśmy w mnóstwo kreatywnych pomysłów na niestandardowe prowadzenie lekcji, wiele gier i zabaw dla uczniów i praktyczne wskazówki na zainteresowanie dziecka omawianymi na lekcji zagadnieniami. Udział w kursie bardzo odbudował wiarę w umiejętności, pobudził kreatywność i dał entuzjazm do rozwoju osobistego i zawodowego. Współpraca w grupie pozwoliła wzmocnić relacje międzyludzkie, odbudować sferę emocjonalną i towarzyską tak nadszarpnięta przez lockdown i pandemię.
Po obowiązkowych zajęciach, braliśmy udział we wszystkich możliwych aktywnościach przygotowanych przez organizatora zwiedzaliśmy ponad dwie godziny z przewodnikami La Lagunę, byliśmy w Parku el Teide, odwiedziliśmy muzeum i krater wulkanu. Każdą wolną chwilę poświęciliśmy na poznanie wyspy - byliśmy oprócz La Laguny i el Teide, w Santa Cruz, zwiedzaliśmy Puerto dela Cruz, Garachico, Los Gigantes. Odwiedziliśmy plaże: Las Americas, Adeje, Playa Jardin oraz las Teresitas; przejechaliśmy całe wybrzeże (dookoła wyspy). Poznaliśmy także historię, zwyczaje i kuchnię Teneryfy. Cała mobilność była dla nas niezwykłą przygodą, pozytywnie nastawiającą nas na nadchodzący rok szkolny.
Karolina Łukowiec:
Na początku lipca uczestniczyłam w kursie 4Cs - Choice, Competence and Creative Thinking in the Primary Classroom, który odbył się na Teneryfie. Był to dla mnie bardzo wartościowy kurs, podczas którego mogłam nie tylko doskonalić swoje umiejętności językowe, ale przede wszystkim wzbogaciłam swój warsztat pracy o nowe ćwiczenia, zabawy dotyczące współpracy i komunikacji. Nabycie tych umiejętności przez dzieci jest niezwykle ważne, zwłaszcza w momencie, kiedy uczniowie rozpoczynają swoją przygodę ze szkołą. Wiele z tych propozycji na pewno będę systematycznie wykorzystywała w swojej pracy, co z pewnością umożliwi moim uczniom lepszą i szybszą integrację. Ponadto w czasie kursu panowała bardzo miła i kameralna atmosfera, a sam prowadzący wykazał się ogromną wiedzą i doświadczeniem. Bardzo się cieszę, że mogłam uczestniczyć w tym kursie.
Karolina Rogalska:
Wyjazd na kurs metodyczny programu Erasmus+ to nie tylko zdobywanie i poszerzanie swoich kwalifikacji zawodowych – to w dużej mierze poznawanie innej kultury i otwieranie się na nowe doświadczenia. W San Cristóbal de La Laguna (Teneryfa) mogłam łatwo pogodzić zarówno naukę jak i aspekt kulturowy. Szkoła, w której odbywał się kurs, w ramach adaptacji i poznania wszystkich uczestników kursu zorganizowała nam lokalną wycieczkę, podczas której mogliśmy poznać najciekawsze miejsca w La Laguna. Po każdych zajęciach mogłyśmy poznawać dalsze zakamarki wyspy. Wszędzie spotykałyśmy się z ciepłym przyjęciem i gościnnością. Oczywiście bardzo kształcące było poznanie nauczycieli z innych krajów i ich metod pracy, ale niezapomniane wrażenie chyba wywarła na mnie wycieczka na wulkan Teide. Należy także pamiętać, że każdemu z tych doświadczeń towarzyszyły nam smaki kuchni hiszpańskiej.
Marta Zając:
Kurs, w którym wzięłam udział odbył się na Teneryfie, w miejscowości San Cristobal de La Laguna, prowadzony był przez nauczyciela języka angielskiego o hiszpańsko-amerykańskim pochodzeniu. Kurs był bardzo interesujący, pełen teoretycznej wiedzy oraz praktycznych wskazówek, które z pewnością przyczynią się do polepszenia jakości mojej pracy. Teneryfa uraczyła nas piękną, aczkolwiek zaskakującą pogodą. Poznani na kursie ludzie wnieśli dużo pozytywnej energii oraz doświadczeń ze swojej codziennej pracy, z czego zamierzam skorzystać w swojej pracy w Dobrzejewicach.
Aneta Dobrzyńska:
Zajęcia w Europass w Dublinie rozpoczęły się od prezentacji szkoły i ćwiczeń rozwijających umiejętność współpracy w grupie. Następnie uczestnicy szkolenia dowiedzieli się, dlaczego umiejętności, takie jak: współpraca, kreatywność, komunikacja w zespole i krytyczne myślenie są tak ważne we współczesnym świecie, edukacji. Kolejne moduły zajęć to zestaw bardzo ciekawych wykładów i ćwiczeń rozwijających motywację, pozytywną ewaluację, umiejętność planowania swoich działań. Udział w szkoleniu był bardzo pozytywnym i wartościowym doświadczeniem. Nie zabrakło też możliwości zapoznania się z urokami Irlandii poza Dublinem. Niezapomnianym wspomnieniem pozostanie wycieczka na przepiękne irlandzkie klify.
Tomasz Sojka:
Wyjazd był dla mnie inspiracją do dalszego rozwoju zarówno pod kątem metodycznym jak i językowym. Dzięki kursowi 4Cs nabyłem nowych umiejętności i doświadczenia, które wykorzystam w swojej pracy z uczniami. Niezwykle przydatne będą również kontakty, które nawiązałem.
Anita Rybińska:
Taki wyjazd daje dużo satysfakcji. Na zajęciach uporządkowałam swoje wiadomości na temat nauczania w XXI wieku. Poznałam nowe sposoby aktywacji uczniów na lekcji np. 6 kapeluszy. No a przede wszystkim dla mnie to było ćwiczenie mówienia w języku angielskim, wymiana doświadczeń z nauczycielami z innych krajów, poznałam spojrzenie innych nauczycieli na edukację młodych ludzi.
Monika Stawska:
Kurs o kompetencjach XXI wieku był dla mnie potężną dawką inspiracji i punktem wyjścia do dalszego rozwoju. Wiedza i umiejętności nabyte podczas zajęć, a także wymiana doświadczeń z nauczycielami z różnych krajów Unii Europejskiej, były bardzo cennym doświadczeniem. Dodatkowo, mieliśmy okazję poznać elementy kultury i historii Irlandii – także zwiedzając piękne miejsca, takie jak Galway czy klify Moher. Całość mobilności była teoretycznym i praktycznym doświadczaniem tzw. 4Cs: komunikacji, kreatywności, współpracy i krytycznego myślenia.
***
Współpraca międzynarodowa szkoły z Dobrzejewic trwa praktycznie od początku przynależności naszego kraju do Unii Europejskiej, czyli od 2004 roku. Praktyczne wyjazdy zagraniczne rozpoczęły się natomiast w 2011 roku. Pandemia przerwała realizację projektów międzynarodowych. Nie odbyły się zaplanowane wizyty szkoleniowe dzieci i nauczycieli w Portugalii i Szwecji, jeden z projektów został przerwany. Kolejne działania związane z wyjazdami uczniów i nauczycieli planowane są na obecny rok szkoły. Będą to wyjazdy na Sycylię, Cypr, do Aten oraz do Hiszpanii, Portugalii i Serbii.