Ważne strony
Treść strony - styczeń
Komentarz Urzędu Gminy w Obrowie do rankingu „Gmina Dobra do Życia”
Stworzony ranking przez wieloczynnikowość i wielowymiarowość, pokazuje szerszy obraz gminy, a nie ocenę wąskiego odcinka działania gminy. Metodologia rankingu uwzględnia nie tylko wysokość wydatków inwestycyjnych, ale też skanalizowanie, zwodociągowanie, bezpieczeństwo społeczne, dostępność do dróg utwardzonych, poziom edukacji, liczbę przedszkoli, ceny gruntów budowlanych, itd.
Ranking „Gmina Dobra do Życia” został opracowany na podstawie aż 63 wskaźników pokazujących jakość życia we wszystkich 2477 gminach w Polsce. Wielość wskaźników potwierdza wielowymiarowość i szersze spojrzenie na rozwój gmin, a nie tylko wybrane wskaźniki, w dodatku liczone per capita. Ranking ten to kompleksowe badanie, które zostało opracowane przez uznany w kraju „Serwis Samorządowy PAP”, a dodatkowo ranking jest sygnowany przez profesora Polskiej Akademii Nauk - instytucji, której przedstawiać nie trzeba. Został też objęty patronatem powszechnie uznanych w całym kraju organizacji (w tym Związku Gmin Wiejskich RP, Związku Miast Polskich, Unii Miasteczek Polskich, Związku Powiatów Polskich, itd.), co także potwierdza, że jest to ranking o dużym znaczeniu dla środowiska samorządowego.
Autorzy opracowania uznali, że ranking jest „cenną informacją dla samorządów, wskazującą obszary, w których warto jeszcze pracować, ale też te, w których widać sukcesy”. Ten cel rankingu oraz kompleksowość opracowania zdecydowały o publikacji wyników rankingu przez naszą gminę.
Gmina Obrowo w rankingu „Gmina Dobra do Życia” zajęła doskonałe miejsca.
Na 2477 gmin w Polsce – gmina Obrowo zajęła 125 miejsce. A w kategorii strefy podmiejskie miast w województwie kujawsko-pomorskim – na 144 gmin, gmina Obrowo zajęła zaszczytne 10 miejsce.
Ranking odnosi się do jakości życia, która wskazuje na stopień zaspokojenia różnych potrzeb mieszkańców, nie tylko infrastrukturalnych. Jest więc spojrzeniem przekrojowym, które lokuje naszą gminę wśród innych podobnych, ale też zauważmy, zupełnie niepodobnych gmin – wszystkich gmin w Polsce. To ważny aspekt, dający właściwy kontekst dla wyników rankingu. Wynik zaś potwierdza sensowność obranych dotychczas kierunków działań samorządu lokalnego.
Pragniemy podkreślić, iż ten ranking przez wieloczynnikowość i wielowymiarowość, pokazuje wreszcie szerszy obraz gminy, a nie ocenę wąskiego odcinka działania gminy. Metodologia rankingu uwzględnia nie tylko wysokość wydatków inwestycyjnych, ale też skanalizowanie, zwodociągowanie, bezpieczeństwo społeczne, dostępność do dróg utwardzonych, poziom edukacji, liczbę przedszkoli, dostępność rekreacji, dostępność do kolei, ceny gruntów budowlanych, presja inwestycyjna na tereny poza planami miejscowymi, infrastruktura kulturalna, dostępność zieleni, jakość środowiska, itd. Wszystkie wskaźniki po przeliczeniu dały Wskaźnik Jakości Życia, a jego wartość stała się podstawą lokaty w rankingu – im wyższa, tym wyższe miejsce. Wielowymiarowość i szerokie spojrzenie na rozwój polskich gmin, a nie tylko wybrane wskaźniki (np. kwota przeznaczona na inwestycje per capita), to kierunek kompleksowego kwalifikowania samorządów w Polsce.
https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktualnosci/gmina-dobra-do-zycia-2023-pelne-wyniki-rankingu
Podnoszone argumenty negujące pozycję gminy w rankingu, a dotyczące windowania miejsca gminy Obrowo w rankingu rzekomo dzięki walorom przyrodniczym, nie mają zastosowania. Zadajmy pytanie - jak nasza lokata ma się do pięknych gmin nadmorskich, czy położonych w nadzwyczajnej górskiej scenerii? Gmina Obrowo posiada, co prawda, urocze lasy w południowej części gminy, czy piękną rzekę Wisłę na swoim terenie, ale ile gmin posiada te same walory lasy i rzeki, a gminy nie są przecięte w połowie terytorium ważnym szlakiem komunikacyjnym - drogą krajową, która wspomniane walory przyrodnicze gminy jednak zaniża? Nie można wskazać, że wysoki wynik w rankingu zasadniczo uwarunkowany został dzięki jej walorom przyrodniczym.
Ranking został opracowany w oparciu o diagnozę zasobów, sieci infrastruktury, zasobów instytucjonalnych, edukacyjnych, sieci dróg i komunikacji, itd. - elementów materialnych i niematerialnych zasobów gminy, które istnieją, które powstały dotychczas, przed badaniem, które jest bazą opracowania rankingu. W tym kontekście, zdajemy sobie sprawę, że można wskazywać wyłącznie braki i deficyty, argumentując przy tym wyłącznie niezaspokojonymi do tej pory potrzebami mieszkańców. Stąd nie tylko krytyka wobec rankingu, ale też próby podważania metodologii, umniejszania znaczenia rankingu, które opierają się na wskazywaniu wyłącznie oczekujących wciąż na zaspokojenie potrzeb mieszkańców.
- Rozwój gminy, to coś więcej niż tylko jednokadencyjna populistyczna polityka łatania bieżących najgłośniejszych tematów, przy założeniu zaniedbania strategicznych obszarów rozwoju gminy. Nie ma rozwoju bez podstaw, o które ktoś musi zadbać. Nie ma możliwości, by przy założeniach prawno-formalnych konstrukcji dochodów gmin z ostatnich lat i rosnących wciąż wydatkach bieżących, nakręconych inflacją, czy pandemią, wystarczyło na natychmiastowe zaspokojenie licznych potrzeb naszej społeczności, zresztą też dynamicznie powiększającej się z roku na rok. Trzeba obierać priorytety, które budują przyszłość gminy. Chyba, że ktoś był gotowy podnosić podatki i opłaty mieszkańcom naszej gminy, to mógł taki wniosek złożyć w mijającej kadencji. Ja byłem od tego daleki – mówi wójt Andrzej Wieczyński.
Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę na metodologię badań, na których opierają się różne rankingi oraz prowadzone lokalnie „ankiety”, które czasem od razu znikają ze stron, gdy są skrajnie niekorzystne dla autorów. Istotą zastosowanej definicji rozwoju lokalnego jest szerokie spojrzenie na daną gminę, gdzie porównywane są różne aspekty działania samorządu, a wyników nie zaniża się prostym podziałem na aktualną liczbę mieszkańców, co w przypadku naszej gminy jest skrajnie niekorzystne. Przypomnijmy GUS potwierdził dynamiczny, jeden z najwyższych w kraju coroczny, systematyczny przyrost ludności gminy Obrowo (GUS: Obrowo gminą o najwyższym w województwie przyroście ludności). https://www.obrowo.pl/9573,pazdziernik?tresc=67121 Rozpatrzmy przykład obrazujący praktyczny wymiar stosowania wybiórczego spojrzenia na rozwój gmin (rankingi o ilości środków zewnętrznych w przeliczeniu na mieszkańca): gdy gmina o stałej liczbie mieszkańców, dajmy na to 10 tys. mieszkańców, pozyska 10 mln środków, przy podzieleniu przez liczbę mieszkańców (per capita) ma pewność znacznego awansu w rankingu. Gdy gmina ok. 20 tys., która dekadę temu miała połowę ludności, tj. 10 tys. mieszkańców, pozyska 10 mln zł i podzieli się tę kwotę przez aktualną liczbę mieszkańców, to miejsce gminy w rankingu nie poprawia się.
- Ranking „Gmina Dobra do Życia” nas oczywiście ucieszył i pokazuje, że gmina Obrowo rozwija się w szybkim tempie. Cieszę się, że autorzy opracowania potwierdzili to w wielowskaźnikowym przekrojowym badaniu – podsumował wójt Andrzej Wieczyński.