Przejście do sekcji:

Treść strony - Aktualności 2020

Budynek po byłym dworcu PKP w Obrowie m.in. dla pracowników socjalnych

Wójt Wieczyński, podpisując w latach 2012 – 2014 porozumienie i akty notarialne z PKP o przejęciu gruntów i zniszczonego budynku dworca, zapewnił gminie możliwość powrotu w przyszłości do połączeń kolejowych.

Jest szansa, że budynek byłego dworca PKP w Obrowie zostanie wyremontowany. Gmina stara się o fundusze z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2014 – 2020 o środki na ten cel. Rozstrzygnięty został już przetarg, który wyłonił wykonawcę adaptacji budynków byłej stacji PKP. Będzie nim firma Kujavia z Włocławka, która złożyła ofertę na kwotę 480 930 zł. Umowa ma zostać podpisana na początku grudnia br.

Budynek będzie wykorzystywany na szeroko rozumiane cele społeczne: integrację, przeciwdziałanie problemom rodzinnym i społecznym, przeciwdziałanie uzależnieniom, w tym uzależnieniu od korzystania ze świadczeń pomocy społecznej. W obiekcie znajdą więc swoje miejsce przede wszystkim pracownicy socjalni Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej specjalizujący się w tzw. pogłębionej pracy socjalnej, wymagającej przyjaznej przestrzeni, umożliwiającej swobodną, spokojną komunikację.

Budynek byłej stacji PKP jest w bardzo złym stanie technicznym. Jego wyburzenie i ewentualne postawienie w tym miejscu nowego obiektu nie jest jednak możliwe. Dlaczego? Spółka Polskie Koleje Państwowe planowała około 2010 roku sprzedać grunty wokół dworca i sam budynek. Wójtowi Andrzejowi Wieczyńskiemu zależało jednak, aby teren ten stał się własnością gminy ze względu na ewentualną możliwość powrotu w przyszłości transportu kolejowego na teren Obrowa. Wójt podjął więc rozmowy z kierownictwem spółki i w ich efekcie w 2012 roku, na mocy aktu notarialnego, spółka PKP przeniosła nieodpłatnie na rzecz gminy prawo użytkowania wieczystego gruntu. W akcie odnotowano, że gmina ma obowiązek wykorzystać grunty na zadania własne związane z transportem.

W 2014 roku wójt Wieczyński podpisał z władzami PKP porozumienie, usankcjonowane później aktem notarialnym, na którego mocy spółka nieodpłatnie przekazała gminie budynki znajdujące się na ww. terenie, czyli:

  • Budynek dworca kolejowego o powierzchni użytkowej 57 m2 wraz z piwnicą o powierzchni użytkowej 55 m2;
  • Budynek gospodarczy o powierzchni 13 m2
  • Studnia o głębokości 5 m.

Ta umowa również obwarowana jest zapisami zobowiązującymi gminę do zachowania w części pierwotnej funkcji budynku: gmina ma przywrócić budynkowi charakter dworca PKP.

W zakres prac remontowych, które mają być wykonane w zniszczonym budynku dworca wchodzi m.in.:

  • Odkopanie i zaizolowanie ścian fundamentowych
  • Odbicie tynków i uzupełnienie ubytków tynków zewnętrznych
  • Uzupełnieni ubytków logii zewnętrznej ściany frontowej
  • Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej
  • Wymiana pokrycia dachowego z eternitu na inne
  • Naprawa więźby dachowej
  • Przemurowanie kominów
  • Wymiana schodów zewnętrznych
  • Odnowienie i renowacja elementów ceglanych zewnętrznych ścian piwnic
  • Wymiana wewnętrznej instalacji elektrycznej
  • Wymiana przyłączy wod-kan i energetycznych
  • Wykonanie tynków wewnętrznych
  • Wymiana podłóg i posadzek
  • Wymiana ogrzewania

W zakres prac remontowych terenu wokół budynków wchodzi:

  • Wykonanie miejsc parkingowych
  • Instalacja lamp solarnych
  • Wykonanie ciągu pieszego z kostki betonowej
  • Wykonanie terenu rekreacyjnego (np. ławki, stoły, śmietniki, trawnik, elementy placu zabaw itp.)

Gmina Obrowo wnioskuje do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie w wysokości 74,08% kosztów kwalifikowanych planowanej inwestycji. Jeśli jednak nie otrzymamy dofinansowania, umowa na adaptację budynku może nie zostać zawarta. Jej projekt zawiera bowiem klauzulę, która pozwala gminie wycofać się z realizacji inwestycji w razie nieotrzymania środków z RPO WK-P na lata 2014 – 2020. 

fot. Krzysztof Majewski

Wróć

Przejdź do początku strony