Przejście do sekcji:

Treść strony - kwiecień

Projekt „Wyższe kompetencje uczniów- sukces w przyszłości. Kompleksowy system wsparcia 5 szkół podstawowych z Gminy Obrowo” 

C3c5JwEnAScBJwEnAScBJoI1LwIGuNv6CXPecBJwEnAScBJwEnATahwQc6Gof79E9hZOAk4CTgJOAk4CTQBuXwP8DPphWF3cxEesAAAAASUVORK5CYII=

W projekcie, od początku jego trwania, wzięło już udział 875 uczniów szkół. Przeszkoliliśmy także 163 nauczycieli. Tym samym, ponad tysiąc uczniów i nauczycieli uczestniczyło w działaniach projektu. Poza tym zatrudnienie w projekcie znalazło też 91 nauczycieli z naszych 5 gminnych szkół podstawowych. W ramach projektu na dodatkowe zajęcia i wyposażenie dla naszych dzieci przeznaczyliśmy już około 1 miliona złotych.

Już niemal dwa lata gmina Obrowo realizuje projekt „Wyższe kompetencje uczniów - sukces w przyszłości. Kompleksowy system wsparcia 5 szkół podstawowych z Gminy Obrowo”. Projekt ten składa z kilku części: pierwsza z nich to nowatorskie, prowadzone różnymi metodami, w tym metodą eksperymentu, zajęcia dla uczniów, a druga część to zakup wyposażenia w nowoczesny sprzęt dydaktyczny, specjalistyczny i multimedialny, do gminnych szkół. Odbyły się także szkolenia nauczycieli. 
Projekt jest realizowany dla uczniów gminnych szkół, tj.:

  • Szkoły Podstawowej w Brzozówce,
  • Szkoły Podstawowej w Osieku nad Wisłą,
  • Szkoły Podstawowej w Łążynie II,
  • Szkoły Podstawowej w Obrowie, 
  • Szkoły Podstawowej w Dobrzejewicach 

- Odnosząc się do tytułu projektu, po niemal dwóch latach jego realizacji, dostaję sygnały z gminnych szkół, że sukcesy są i nastały w niedalekiej przyszłości. Z zajęć skorzystało koło 190 uczniów o specjalnych potrzebach. Zajęcia w projekcie to także realne wsparcie ósmoklasisty, to rodzaj dodatkowych „korepetycji” z wielu przedmiotów dla tych uczniów, które zapewniamy w ramach projektu –mówi wójt Andrzej Wieczyński.

Jak projekt wygląda w liczbach?

Zadanie pod tytułem „Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów” -  to zajęcia dodatkowe dla uczniów z następujących przedmiotów: j. angielski,  j. niemiecki, matematyka, informatyka, doradztwo zawodowe. Od początku projektu tj. jesieni 2021 r. do lutego 2023 r. zrealizowano 3.214 godzin zajęć dla uczniów. 

Zadanie pod tytułem „Rozwijanie umiejętności matematyczno – przyrodniczych uczniów z zastosowaniem metody eksperymentu” to zajęcia z: matematyki, przyrody, geografii, fizyki, chemii, biologii, które są prowadzone metodą eksperymentu. Od początku projektu do lutego 2023 r. zrealizowano 1.837 godzin  w ramach powyższych zajęć.

Zadanie pn. „Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi” – są to zajęcia dla uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności, z opiniami oraz dla uczniów zdolnych. W ramach tego zadania prowadzone są zajęcia rozwijające umiejętności społeczno- emocjonalne, terapeutyczne, zajęcia korekcyjno- kompensacyjne, zajęcia logopedyczne. Dotychczas zrealizowano 2.215 godzin takich zajęć. Powyższymi zajęciami objęto 37 uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz 158 uczniów z opiniami dot. specjalnych potrzeb edukacyjnych.

- Ten element projektu jest dla nas szczególnie ważny, bowiem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to zarówno dzieci mające trudności w uczeniu się (np. z powodu problemów zdrowotnych), jak i bardzo zdolne. Subwencja, czy gminna część wydatków na oświatę przekraczająca corocznie 10 mln złotych, nie pozwalają realizować wsparcia tych uczniów ponad podstawowy standard, tak jak byśmy chcieli. Dlatego w 2020 r. poszukaliśmy zewnętrznego źródła finansowania tych wydatków, tak by, rodzice znaleźli w naszych szkołach to bezpłatne dodatkowe wsparcie dla swoich dzieci. Środki unijne pozwalają na to – mówi autorka projektu, zastępca wójta, Joanna Zielińska. 

W projekcie, od początku jego trwania, wzięło już udział 875 uczniów szkół.

- Co jeszcze cieszy? Choćby to, że projekt jest zamysłem kompletnym, bo w projekcie tym nauczyciele naszych szkół nie tylko się szkolili, ale od początku jego trwania, czyli jesieni 2021 r., pracują w nim w ramach nadgodzin. – uzupełnia wójt Wieczyński. 
Wszystkie zajęcia projektowe to zajęcia dodatkowe, ponadprogramowe, realizowane poza standardowymi godzinami nauki. Prowadzą je nauczyciele gminnych szkół, co jest kierunkiem wsparcia kadry naszych szkół.

– Od początku mojej pracy na stanowisku wójta, uznałem, że inwestując w oświatę, muszę inwestować w infrastrukturę, dać godne podstawy. Wiem także, że warto dbać też o wysoką jakość nauczania uczniów i ich rozwój. Gmina Obrowo, jako nieliczna, podjęła ten dodatkowy wysiłek i pozyskała konkretne środki na te pozaprogramowe cele – podsumowuje wójt Andrzej Wieczyński.

Dodatkowe wsparcie projektu: szkolenia nauczycieli 

Pod koniec ubiegłego roku zorganizowaliśmy cykl szkoleń dla nauczycieli gminnych szkół, które zostały przeprowadzone przez firmę zewnętrzną, wyłonioną w postępowaniu. W szkoleniach wzięło udział 163 nauczycieli. Koszt szkoleń to 35 860,00 zł.

Tematyka szkoleń:

  • Stosowanie metod oraz form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u uczniów umiejętności kluczowych i uniwersalnych  niezbędnych na rynku pracy;
  • Wykorzystanie metod eksperymentu naukowego w edukacji;
  • Diagnostyka psychologiczno-pedagogiczna, umożliwiająca wczesne rozpoznanie potrzeb edukacyjnych i deficytów rozwojowych u uczniów;
  • Poprawa kompetencji w zakresie pedagogiki specjalnej oraz włączenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi w ogólnodostępnych szkołach;
  • Szkolenie z zakresu działań służących poprawie kompetencji wychowawczych;
  • Doradztwo zawodowe, szkolenie doskonalące dla nauczycieli.

Projekt potrwa do listopada 2023 r., bowiem gminie udało się wydłużyć okres jego realizacji.  

 

Wróć

Przejdź do początku strony